KÜLLİYAT-I VUSTA
275
Görmüyor musun ki, bitki ve bereketi meydana getiren, yaşamın ana
etkeni olan, içinde balık gibi çeşitli canlıları barındıran ve besleyen duru
sudur. Bulanık su; korumaya değil kurumaya, yaşama değil ölüme, temiz-
liğe değil kirliliğe ve sağlığa değil hastalığa etkendir.
Evet, sade niyetli, duru yürekli ve temiz kalpli insan temiz su gibidir.
Sade hayırdır. Niyeti bozuk, ahlakı bozuk ve beyni bozuk kimse de bu-
lanık su gibidir. Sade şerdir ve sade zarardır.
Hz. Ömer (r.a.) insanlıkta, merhamette, şefkat etmede Yüce Allah’ın
kitabına bağlılıkta öyle bir seviyeye varmıştı ki, namaz kılarken cami
içinde şehit edilir. Namazında uzun sureleri okur ki, uzaktan gelenler ce-
maate kavuşsunlar. Cemaatin faziletine ve sevabına erebilsinler.
“Ey Abbas oğlu, hele bak beni vuran kimdir?” der. Abbas oğlu (r.a.)
“Muğire’nin kölesidir” der.
Hz. Ömer (r.a.) tekrar sorar “Sanatkâr olan mı?”
Abbas oğlu “Evet” der.
Hz. Ömer (r.a.) “Allah onun cezasını versin. Ben, ona iyilik
yapılmasını emretmiştim –Haracını indirin, maaşını artırın, ona iyi dav-
ranın demiştim–. Allah’a hamdolsun ki ölümüm bir Müslüman’ın eliyle
değildir. Yani bir Müslüman katlimden dolayı azaba duçar olmamıştır ve
günah girdabına girmemiştir.”
Uzun elbiseli bir genç “Ey Emire’l-Müminin! Yüce Allah’ın sana
bağışladığı müjdelerle müjdelen. Resulullah’ın arkadaşlığı, iman ve İs-
lam’da kök salmak, halife olup adaletli olmak, sonra şehitlik şerefine er-
mek–.”
Genç gidince görüldü ki giyindiği elbisenin eteği yere sürünür. He-
men buyurdu “Onu bana gönderin.”
Gelince “Kardeşimin oğlu! Elbiseni kaldır, yere sürünmesin. O, Yüce
Allah’ın emrine fazlasıyla uygundur. Ve elbiseni ziyadesiyle temiz tutar.”
Anlaşılıyor ki, lider son nefesine kadar Allah’ın emrini tebliğ etmede
çaba gösterir. İnsanları içinde bulundukları münkerattan ve çirkin işlerden
sakındırır. Sakındırdığı zaman, sakındırılmanın sebebini de açıklar. Ta ki
sakındırılan alınmasın. Onur kırma zannında bulunmasın. Bundan ötürü-