60
HÜSNÜ GEÇER
HÜKÜMLER
Adam, yemeğini yemeyle meşgul iken ezan okundu. Cumayı veyahut
vakit farzını kaçırmaktan korkarsa hemen yemeği bırakır, ibadetine gider.
Bu hâlde iken sadece cemaatle namaz kılmayı kaçırmaktan korkarsa ye-
meğini tamamen yer, sonra namazını eda eder.
İbadette ortaklık: Adam hac ve ticareti yapmak için yolculuğa çıkar.
El âlemin dilinden kurtulmak için Cumaya gider, serinleşmek için abdest
alır, bilgi edinmek için Kur’an okur, millet ve memleketini korumak için
savaşa gider –mesela– hükmü nedir?
İmam-ı Gazali ve Şafiilerin cumhuru derler; hüküm eğlebindir.
Mesela; camiye gidenin yegâne amacı Cumanın edası ise sevap ka-
zanır. Yegâne amacı halkın dilinden kurtulmak ise sevaptan nasip almaz.
Mesela; cihada çıkar, en büyük hedefi ila-yı kelimetullah ise sevaba
kavuşur. En büyük hedefi kellepur, milletini ve memleketini savunmak
ise sevaptan mahrum olur. Ölürse cahilî bir ölümle ölür.
22
Cuma günü Cuma namazından önce tırnak, saç ve sakal gibi parçaları
bedenden ayırması mekruhtur. Zira Cuma hac manasındadır. Böyle bir iş
ancak hacdan sonraya bırakılır.
CUMA GÜNÜNDE KABUL VAKTİ
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) buyurur: “Onda (Cuma gününde) bir
zaman vardır. Müslüman bir kul ayakta namaz kılarken ve yalvarışta bu-
lunurken Yüce Allah’tan bir dilekte bulunursa kesinkes Allah (c.c.) dile-
ğini verir.”
23
Âlimlerin bir kısmı Müslim’in bir rivayetine dayanarak “O, imamın
iki hutbe arasında oturduğunun zamanıdır” derler. Hanefi mezhepli kalp
ile dileğini ister. Çünkü imam hutbe için minbere çıktıktan sonra selam,
kelam ve âmin demek bile yasaktır.
22 ed-Durru’l-Muhtar ve Haşiyesi, İbn-i Abidin, 3/41. Aynı kaynakların 609-610/9 bölümüne
bakılırsa konu ile ilgili daha geniş açıklamalar görülebilir.
23 Buhari, Müslim.