96
yükselip benden dilerlerse hemen herkesin dilediğini verirsem bu iğ-
nenin denize girdirilince, deniz suyundan ne kadar azalmayı meydana
getirirse, verdiklerim yanımdaki olan nimetlerden o kadar azalmayı
husule getirir.”
47
•
(Estecib leküm); (ücîbu) yerine (estecib) kelimesinin getirilmesi, Yüce
Allah’ın yalvaranın yalvarışına çok önem verdiğine ve yalvarışının kabu-
lünde rağbet ettiğine delalettir. Nasıl ki deniliyor:
“Bana yalvarın çünkü
ben yalvarıştan dolayı size ikram ve ihsan etmeyi çok seviyorum ve
yalvarışlarınızın kabulünü çok istiyorum.”
•
Fiil-i muzâri olması teceddüt ve yenilenmeye delalet eder. Nasıl ki de-
niliyor:
“Ne kadar yalvarışınız husule gelirse ihsanım size devam eder.”
Yeni yeni lütuflarım size akar. Öyleyse bana yalvarın; engin lütuflarıma
kavuşmak için. İman ve yalvarış bahçelerinde emniyet ve sevinç anberinin
kokusunu koklamak için tüm ihtiyaçlarınızın kervanını rahmetimin alanı-
na getirin.
•
(Leküm) de lütfun ve atfın pırıltıları ayan beyan gözükmektedir. Nasıl
ki deniliyor:
“Yalvarışlarınız Bana bir yarar sağlamaz, mülkümde hiç-
bir artış meydana getiremez. Ancak yalvarışlarınızda size yönelmem
doğar, ihsanım kavuşur. Bu da sadece size pahası biçilmez bir ikram
ve düşünülmez bir yarardır. Öyle ise yalvarışla bana yönelin, rahmet
bulutundan lütuf yağmurlarıyla bende size yönelirim. Bana yalvarın
vergilerim yağmurunu size gönderirim, dalga dalga feyiz ve bereketi
size yöneltirim. Masivadan kesilip bana inanın, bana dayanın. Her iki
cihanda sizi mesut eylerim. Zira inanarak kapıma geleni kapımdan
kovmak şanıma yaraşır olamaz.”
(Leküm: Size) kelimesinde olan, yalvaranın değeri ve kıymeti apaçık-
tır. Zira yalvaran iman ve tevekkülünden dolayı olgunluk basamaklarında
yükselerek Yüce Allah’ın hitap makamına yükselmiştir. Bu da düşünülen
en yüce makamdır.
Yalvaran bu hitap ve yaklaşım makamında mümkün derecede kendisi-
ni ayık ve edebini muhafaza etmelidir. Bu makamda herhangi bir amacın
düşüncesi onu meşgul etmemelidir. Kalbine gaflet gelmemelidir, dizdiği
ibareler yalvarış makamına uygun olmalıdır… Yoksa kahr kırbaçlarıyla
47. Müslim, hadis no 6664; Ahmet b. Hanbel, Müsned 5/160
KÜLLİYAT-I SUĞRA