110
lerin her birisine karşın Yüce Allaha sena ve övgü yağdırarak şükür, hiç
kimsenin gücünün kapsamında değildir. Zira insan saymakla bile nimetleri
bitiremez. Yüce Allah buyurur:
34
...
ط
ا َ
هو ُ
ص ْ
حُ
ت َ
ل ِ
ه ّٰ
للا َ
تـ َ
م ْ
ع ِ
ن او ُّ
دـ ُ
عـ َ
ت ْ
ن ِ
ا َ
و
“Allah’ın nimetini saymaya koyulursanız, sayamazsınız.”
61
Yani gözün görmesi gibi tek bir nimeti dahi sayamazsınız. Çünkü her
görülen başka bir görüntüyü verdiği için başka bir nimettir, müstakil bir
bağıştır. Öyle ise sadece görmek sayı sınırının dışındadır.
162. İbadet insandan südur eden günahların affı ve bağışlayan Yüce
Allah’ın şükrünü eda etmek içindir. Bu ikisi de her iki cihanın saadetini
doğuran yegane amillerdendir. Yüce Allah buyurur:
77
ج
ْ
م ُ
ك ُ
ؤا َ
ع ُ
د َ
ل ْ
و َ
ل ى �
ّ
ب َ
ر ْ
م ُ
ك ِ
ب ا ُ
ؤ َ
ب ْ
ع َ
ي ا َ
م ْ
ل ُ
ق
“İbadet ve yalvarışınız olmazsa Rabbim size önem vermez.”
62
Ve yine buyurur:
14
ُ
ري �
ص َ
م ْ
لا َّ
ى َ
ل ِ
ا
ط
َ
ك ْ
ي َ
د ِ
لا َ
و ِ
ل َ
و ى �
ل ْ
ر ُ
ك ْ
شا ِ
ن َ
ا
“Bana, ana ve babana şükür et. Ancak dönüş banadır.”
63
163. Şükür Yüce Allah’ın rızasını kazandıran yegane etkenlerdendir.
Nimeti artırıp daim kılan ve hal lezzetini tattıran en kuvvetli sebeplerden-
dir. Yüce Allah buyurur:
7
ْ
م ُ
كـ َّ
ن َ
دي �
زَ
َ
ل ْ
مُ
ت ْ
ر َ
ك َ
ش ْ
ن ِ
ئ َ
ل
“Kasem olsun, bana hâlisâne olarak şükür ederseniz, elbette ki size
- nimeti - arttırırım.”
64
Evet, nimetin artması rızanın belirtisi olduğu gibi, rıza tatlı yaşamın
alametidir. Ayette nimetin hazfı gösteriyor ki şükür genel nimeti; dini, dün-
yevi ve uhrevi her nimeti arttırır.
Evet, nimetin artışına şükür sebep olduğu gibi, küfür ve inkârda, nime-
61 İbrahim suresi, ayet 34
62 Furkan suresi, ayet 77
63 Lokman suresi, ayet 14
64 İbrahim suresi, ayet 7
KÜLLİYAT-I SUĞRA