Page 190 - Sugra

Basic HTML Version

189
“Şüphesiz kullarımdan bir fırka, Rabbimiz, inanmışız günahlarımızı
bağışla; bize rahmet eyle; senrahmet edicilerinenrahmetlisisin.”derler.
“Hemen onları alaya aldınız, hatta zikrimi sizlere unutturdular, onlara
güldüğünüz halde.”, “Şüphesiz ben onları bugün mükâfatlandırdım,
sabır ettiklerinden dolayı. Ve şüphesiz ancak onlar kurtulmuşlar.”
6
Yani ey selah ehline dil uzatanlar: Siz hüsrana uğramışsınız, haberiniz
yoktur, kurtuluş sizin değildir onlarındır.
Bir gün, bir mücadele meclisinde birisi şöyle diyordu: Mesnevi mesela,
niçin Kur’an-ı Kerim ve hadis-i şerif gibi nezahetli, nezaketli, bembeyaz
ve tertemiz değildir. Çok düşük benzetmeler ve hikâyeler içinde mevcuttur.
İmam-ı Şarani’nin bazı eserlerinde zahiri şeriata muhalif ibareler, olaylar
vardır. Mevlana, İmam-ı Şarani ve benzerleri yani tasavvuf erbabından in-
sanlar iyi olsalardı bu tür eserler yazmazlardı. Veyahut eserlerinde öyle
ibareleri, hikâyeleri ve olayları derc etmezlerdi.
Denildi: “Senin zikrettiğin cümle (Mesnevi mesela, niçin Kur’an-ı Ke-
rim ve hadis-i şerif gibi nezahetli, nezaketli, bembeyaz ve tertemiz değil-
dir.) ve içindeki benzetme çok cahilanedir. Cahilane olmasa bile, düşün-
ceye dayalı değildir. Düşünceye dayansa bile, düşüncenin yanlışlığı var-
dır. Yanlış olmasa bile, kinden doğan bir düşüncedir. Yoksa kimin kelamı,
Kur’an-ı Kerim’in ve hadis-i şerif’in nezaketinde ve sefasında olabilir.
Onlar, ilahi bir kudretle; vahye dayalı bir durulukla meydana gelmişler.
Bu kelam ise insani bir düşünceye dayalıdır; beşeri bir üslupla dizilmiştir.
Öyle ise nasıl ilahi kelama benzer, Nebevi hadise yanaşır ki Yüce Allah
şöyle buyurur:
4
۝
لا
ى ٰ
حوُ
ي ٌ
ى ْ
ح َ
و َّ
ل ِ
ا َ
و ُ
ه ْ
ن ِ
ا
3
۝
ط
ىٰ
وَ
ه ْ
لا ِ
ن َ
ع ُ
ق ِ
طْ
ن َ
ي ا َ
م َ
و
“Nefsanî arzusundan konuşmuyor; ancak o vahiydir.”
7
Yüce Allah tarafından kalbine akıtılıyor. Beşeri kelam; nezaketinde ve
nezahetinde nasıl ilahi vahiy ile bir düzeyde olacak. Aralarında yerden
göğe kadar fark vardır.
Denildi: Düşüklük illaki kıymetsizlikten değildir. Düşenin cevheri özü
üstün olursa ve kelamın hedefi, gayesi yüksek olursa düşen kıymetlidir.
6 Müminûn suresi, ayet 109-111
7 Necm suresi, ayet 3-4
TASAVVUF