Page 144 - Sugra

Basic HTML Version

143
getirince şaki olduğu gibi, şaki de iyiliklere devam ederse said olur
. Yüce
Allah buyurur
39
۝
ِ
باَ
ت ِ
ك ْ
لا ُّ
م ُ
ا �
ُ
ه َ
دْ
ن ِ
ع َ
و
ج
ُ
ت ِ
ب ْ
ثـ ُ
ي َ
و ُ
ء �
ا َ
ش َ
ي ا َ
م ُ
ه ّٰ
للا او ُ
ح ْ
م َ
ي
“Allah (c.c.) dilediğini siler ve (dilediğini) sabit kılar. Ümmü’l Kitap
(her kitabın anası) ancak onun yanındadır.”
105
Yüce Allah’ın tevfikine mazhar olan bazıları şöyle demişler: iki görüşün
arasında hiç çelişki yoktur. Çünkü yerler ayrıdır. Çelişkinin sekiz şartı bu-
rada mevcut değildir. Eş‘ariler ki derler; said şaki, şaki de said olmaz (yani
Yüce Allah’ın ilminde). Matüridiler ki derler; said şaki, şaki de said olur
(yani, Levh-i Mahfuzda).
Hülasa bazı hükümler sadece Yüce Allah’ın bilgisi kapsamındadır. Me-
leklere de bildirilmemiş, Levh-i Mahfuz’da da yazılmamış. İşte bu hüküm-
ler değişemezler. Levh-i Mahfuz’da yazılan hükümler taat veyahut masiyet
sebebiyle değişebilir. Delilce Eş’arilerin görüşü daha kuvvetlidir. Matüri-
dilerin görüşü ise Yüce Allah’ın rahmetine ve lütfune daha da uygundur.
Ehl-i tevfik’in görüşü nakil ile teyit edilmiş akla daha da yakındır. Bu konu
kader ile ilgili konulardandır. Kadere inanmamız gerekli olmakla metafizik
bir konudur, karanlıktır, girilmemelidir.
MÜNAZARA, MÜCADELE, MÜKABERE
263. Doğru olan münazara, hakkı izhar etmek için hasmın davasını de-
liliyle dinlemekten, sonra davayı iptal etmekten ve delilini reddetmekten
ibarettir. Hasmın deliline iltifat etmeksizin veyahut delilini haliyle bırakıp
delil ile hiç ilgisi olmayan konuşmada devam etmek sadece mücadele ve-
yahut mukaberedir. İkisi de şeriat-ı ğarrada haram kılınmıştır. Çünkü mü-
cadele hor görmeyi hedefler. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurur:
“Müslüman müslüman’ın kardeşidir. Ona zulüm etmez, onu yar-
dımsız bırakmaz, onu yalanlamaz ve onu hor görmez. Birbirinizle kar-
deş olduğunuz halde Allah’a kul olunuz. Müslüman’ın her şeyi müslü-
mana haramdır (Malı, kanı ve şerefi).
106
Mukabere ise kibirliliği taslamaktan doğar, kibirlilik ise cehennem ate-
105 Rad suresi, ayet 39
106. Buhari, İkrah 7; Müslim, hadis no 6670.
MEVAHİB